سالهاست که تهیه جهیزیه در ایران، فقط خرید چند وسیله ضروری برای شروع زندگی مشترک نیست، زوج‌ها و به تبع آن والدینشان، دنبال این هستند که هزار و یک قلم لوازم خانه بخرند که مبادا یک رنگ کمتر از همرنگی جماعت باشند. اتفاقا همین نگاه هم باعث شده که ازدواج مانند هفت خان رستم جلوه کند.

جهیزیه

همشهری آنلاین- لیلا شریف: کافی است یک سری به بازار لوازم خانگی بزنید، مثلا امین حضور؛ آنجا زوجهایی را می‌بینید که در حال خرید لوازم غیرضروری و البته بسیار گران برای خرید جهیزیه هستند. از قهوه‌ساز و ماست‌ساز گرفته تا میوه‌خشک کن و نان تست کن و.....بعضی‌از اقلام را هم که اینفلوئنسرها تبلیغ کردند و زوج ها به ویژه دختران جوان فکر می‌کنند که اگر آن را در خانه نداشته باشند، زندگی طعم خوشی به خود نمی‌گیرد. نمونه آن قهوه‌ساز ۸۰ میلیونی یک برند مطرح!

دختر که از تماشای انواع مختلف قهوه‌ساز یک برند معروف چشمانش برق می‌زد، دست روی گرانترین مدل گذاشته بود:«من همین مدل رو می‌خوام، میگن این چون قهوه هم آسیاب می‌کنه، خیلی خوبه.»

فروشنده وقتی چهره نگران مادر را از شنیدن قیمت ۸۰ میلیون تومانی قهوه‌ساز را دید، تلاش کرد تا با گفتن تفاوت‌های جزئی این قهوه‌ساز با مدل پایین‌تر دختر را از خرید پشیمان کند اما از اصرارهای دختر مشخص بود که قرار نیست، بدون این دستگاه به خانه بخت برود.

سنگینی وسایل اضافه در لیست جهیزیه

گشت و گذار در میان مغازه‌های فروش لوازم خانه، واقعیت جدید و البته عجیب از کالاهایی را نمایان می‌کند که همراه با جهیزیه راهی خانه زوج‌های جوان می‌شود.

مصطفی که سال‌ها مشغول فروش وسایل خانگی است از تقاضاهای جدید برای خرید جهیزیه می‌گوید:«الان که این اتو بخارهای ایستاده مد شده، بعضی‌ها میان و دنبال این جنسا می‌گردن، دیگه اینا هم الان مد شدند.»

این فروشنده ادامه می‌دهد:«الان جارو هوشمند و قهوه‌ساز هم خیلی خواهان داره، این دخترای جوان که با خانواده‌هاشون میان، دنبال این وسایل هم می‌چرخن.»

در کنار این وسایل می‌توان به کالاهایی مانند ماست بند برقی، بستنی ساز، میوه خشک کن و... به عنوان وسایل غیرضروری اشاره کرد که دخترها و پسرهای دم بخت از هیچ تلاشی برای خرید آنها صرف نظر نمی‌کنند.

برای شروع زندگی چه لوازمی ضروری است؟

این سوالی است که به عدد ازدواج‌های شکل گرفته در ایران مطرح شده است و صدها کارشناس برای آن پاسخ‌های مستدل آورده اند. توصیه‌های مصطفی سلیمانی مشاور خانواده:

۱-میزان اعتبار اولیه‌ای که برای جهیزیه می‌توانید هزینه کنید را در نظر بگیرید

۲-لیستی از لوازم اساسی و پایه با کمک والدینتان تهیه کنید. لوازمی که بدون آنها نمی‌شود یک روز زندگی کرد. مثل یخچال، ماشین لباسشویی، جاروبرقی، اتو، قابلمه و...

۳-قیمت متوسط این کالاها را از برندهای مرغوب در بیاورید و حساب و کتاب کنید

۴-براساس متراژ خانه، مالکیت یا مستاجر بودن، درباره لوازم ثانویه مانند فرش، مبل، تلویزیون، پرده، تختخواب، کمد و.... تصمیم بگیرید و قیمت آن را هم اضافه کنید

۵-در بازار به هر وسیله ای برخوردید، از خود بپرسید که آیا براساس سبک زندگی من و محدودیت اعتبار و خانه آیا خرید آن ضروری است یا می‌شود آن را به زمان دیگری موکول کرد

۶-برخی اوقات می‌شود هزینه یک وسیله غیرضروری را به خرید بهتر و باکیفیت‌تر یک وسیله ضروری اختصاص داد.

۷-هیجان زدگی را کنار بگذارید و بدانید که برای خرید برخی لوازم هیچ وقت دیر نمی‌شود.

پای وسایل عجیب به خرید جهیزیه‌ هم باز شد | از بستنی‌ ساز ۸ میلیونی تا جارو رباتیک ۲۰۰ میلیون تومانی

کد خبر 885165
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار جامعه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۷
    0 0
    همین کارها را کردند که پسرا دارن فرار میکنن